Kultowe barwy Alitalia - rozmowa z Jerzym Skrzypkiem połączona z ciekawą historią

📸 Foto:Daniel Godzik Rally Foto 

Kultowe barwy, które od lat kojarzą się nam z konkretnym samochodem są nie odłączonym elementem tego sportu. Również one w pewnym sensie nadają charakter danej konstrukcji oraz budują historię. Poniżej zapytałem Jerzego Skrzypka co dla niego znaczą jakże kultowe barwy Alitalia. 

👉 Jerzy Skrzypek to jeden z czołowych oraz bardziej doświadczonych zawodników ze stawki cyklu Motul HRSMP. Na swoim koncie ma tytuły mistrzowskie w klasie D2 oraz K4j1. Do największych osiągnięć w klasyfikacji generalnej należy przede wszystkim druga pozycja w klasyfikacji końcowej przed dwoma laty oraz trzecia lokata w sezonie 2018 kiedy to wyprzedził czwartego Piotra Gadomskiego (Mercedes-Benz 280 E) o zaledwie siedem punktów. 

📸 Foto:Piotr Puchalski Rally Foto

👉 Jerzy od początku swojej kariery związany jest z Fiatem Ritmo Abarth. Konstrukcja ta oklejona jest w barwy Alitalia, które przede wszystkim kojarzą się nam z piekielną szybką Lancią Stratos, a także Fiatem 131 Abarth o czym również wspomniał Skrzypek. 

🎙️ ,,Stratos, która triumfowała w drugiej połowie lat siedemdziesiątych w niepowtarzalnych barwach Alitalii. Następnym kultowym samochodem tamtych czasów w tych przepięknych barwach był Fiat 131 Abarth, a w ostatnim roku obecności Alitalii w rajdach barwy włoskiego przewoźnika pojawiły się także na Fiacie Ritmo Abarth Gr.2 włoskiej załogi A. Bettega - M. Perissinot w Rallye Monte Carlo 1979"

📓Kartka z kalendarza 1️⃣9️⃣7️⃣9️⃣-8️⃣0️⃣

Attilio Bettega w sezonie 1979 wystartował w Rajdzie Monte Carlo za kierownicą Fiata Ritmo 75 Abarth. Niestety na siódmym odcinku drugiego etapu zmagań doszło do awarii silnika, która uniemożliwiła dalszą jazdę. Rok później również we Fiacie Ritmo Bettega wyśmienicie rozpoczął sezon meldując się z szóstym rezultatem na mecie Rajdu Monte Carlo. Dodatkowo w tym samochodzie zaliczył kilka innych startów na swoich domowych trasach we Włoszech. 


👉 Na fajną ciekawostkę zwrócił uwagę Jerzy Skrzypek. Jak się okazało Alitalia była pionierem pod względem sponsoringu na tak wysoką skalę w sportach samochodowych. 

🎙️ ,,Ciekawostką jest też to, że Alitalia była chyba pierwszym sponsorem teamu fabrycznego (lata 1975 - 1979) będąc jednocześnie całkowicie nie związaną z motoryzacją" 

📸 Foto:Art Of Foto-Bartłomiej Żywarski

👉 W późniejszym czasie do stawki Rajdowych Mistrzostw Świata dołączałi kolejni sponsorzy, którzy w późniejszym czasie za sprawą swoich działań na rzecz rozwoju tego sportu stali się ikoną rajdów samochodowych wraz ze swoimi barwami oraz logotypami umieszczonymi na swoich samochodach. Jerzy również wspomniał o kilku innych znanych wszystkim firmach związanymi z teamami fabrycznymi.


🎙️,,Następnie drogą tą podążyły inne słynne marki takie jak Martini czy Rothmans, w barwach których pamiętamy wspaniałe rajdówki, a w latach następnych do grona sponsorów dołączyli kolejni potentaci tacy jak HB czy Marlboro i ........ rozpoczęła się złota era rajdów" 


Popularne posty z tego bloga

Od organizatora po starty w Mitsubishi

Nowości w planach Skrądź Rally Team: ,,Robimy licencję i planujemy start w RO"

Inmotorsport & Arek Torski-historia jakiej nie znacie