Dlaczego C2 jest idealnym samochodem do rajdów ? - ,,Od KJS po RSMP" #02
Foto: Grzegorz Reda Foto
Citroen C2 praktycznie rzecz biorąc jest idealną konstrukcją nawet na całą karierę związana z rajdami samochodowymi. Dlaczego ? Postaram się potwierdzić ten jakże pewny fakt.
Za kierownicą popularnej ,,cytryny" można zacząć swoją karierę na prawdziwych oesach przykładowo w cyklu Marten Tarmac Masters, w którym to już od wielu lat istnieje puchar markowy C2CUP, który do momentu zakończenia sezonu 2020 odbywał się tylko w ramach SuperKjs natomiast już w tym roku klasa ta rozszerzy się o rywalizację w Rajdzie Okręgowym. Regulamin tego pucharu jest bardzo prosty oraz zarówno zrozumiały dla wszystkich chcących w nim wystartować. Praktycznie wszystkie układy i podzespoły muszą pozostać fabryczne. Jedyne zaawansowane zmiany/modyfikację można zastosować w zawieszeniu. Załogi również startują na oponach tylko jednego producenta co zwiększa poziom wyrównanej walki. Wąski zakres wprowadzanych modyfikacji oraz komplet opon w przyzwoitej cenie w porównaniu do konkurencji na tym rynku sprawiają, że koszt budowy takiego Citroena w specyfikacji do kategorii SuperKJS kosztuję w granicach 20-25 tysięcy złotych przez co jak na sam początek kariery jest to atrakcyjna cena.
Po jednym - dwóch sezonach startów w SuperKjs nadal tą samą C2 można zrobić krok naprzód zostając w klasie C2CUP tylko, że startując oczko wyżej w stawce Rajdu Okręgowego. Regulamin, który omawia zakres modyfikacji jest podobny w porównaniu do SuperKjs, ale koszty mimo to się zwiększają. Wymagany jest większy budżet z powodu droższego wpisowego oraz z powodu zwiększenia poziomu bezpieczeństwa dotyczącego rajdówki i odzieży ( tzn. kombinezon, kaski, bielizna ognioodporna czy też otuliny na klatkę bezpieczeństwa ). Za większe o kilkaset złoty wpisowe otrzymujemy większą ilość kilometrów oesowych, a przy tym rywalizacja jest tak samo zacięta jak w SuperKjs. Jeśli chcemy spróbować jazdy na innej specyfikacji trasy, a przy tym mieć okazję rywalizować na podobnej długości odcinków w porównaniu tych na TM możemy wystartować w Pucharze Peugeota & Citroena, który odbywa się na oesach cyklu RSMŚl. W przypadku tej klasy nowe doświadczenia dotyczy także zmierzenia się nie tylko z załogi w bliźniaczych C2, ale i w Citroenach Saxo, a także w Peugeotach 106. Dzięki czemu rywalizacja jest zróżnicowana oraz dzięki tak samo prostemu regulaminowi wyrównana dosłownie co do setnych sekundy.
Po występach w SuperKjs i RO przy bardzo dużym budżecie oraz zaangażowaniu zespołu, w którym startujemy albo, którego tworzymy możemy wystartować w RSMP. W tym przypadku dla takich C2 nie żadnego maksymalnego zakresu modyfikacji, ale jeśli z początkiem przygody z krajowym czempionatem decydujemy się na starty w Pucharze Debiutanta, w którym od tego sezonu będzie istniała klasa RallyN to już tak. Kategoria RallyN będzie w głównej mierze skupiała się wokół cyklu RSMŚl. W jednej z klas RallyN, a dokładnie mówiąc RN 1 także będzie można startować ,,cytryną", ponieważ jest ona w wykazie dopuszczonych samochodów do owej klasy. Ale jeśli już chcemy wystartować w RSMP to mamy do wyboru dwie opcję. Normalna klasa przeznaczona dla słabszych i mniej zaawansowanych konstrukcji z napędem na przednią oś albo Puchar Debiutanta. Jeśli budżet, który przeznaczymy na modyfikację jest bardzo duży możemy zmodyfikować Citroena na małego potworka, którym z pewnością można zostawić za plecami nie jedną R2 oraz być wysoko w łącznej klasyfikacji ,,ośki".
Gdy rajdy będziemy chcieli zamienić na inną dyscyplinę motorsportu to tytułowa C2 idealnie nadaję się także do rallycrossu, a dokładnie rzecz biorąc w MPRC, w których można wystartować znacznie zmodyfikowanym Citroenem w klasie S1600, a przy zrobieniu odpowiedniego pakietu aerodynamicznego możemy wystartować w GSMP albo też w innych cyklach wyścigów górskich. W przypadku gdy chcemy cofnąć się do czasów kultowych ,,osiek" istnieje możliwość zbudowania C2 w specyfikacji podobnej do S1600. A dla tych, którzy uwielbiają wyłącznie jazdę na lotniskach, torach to ,,cytryna" również jest idealną opcją bowiem jako małe i kompaktowe auto wyśmienicie się sprawdza na tego typu próbach sportowych.